• Schiphol-topman Dick Benschop denkt dat Lelystad Airport nodig zal zijn, omdat het aantal vliegbewegingen van voor corona weer terugkomt.
  • De opening van de luchthaven liep vertraging op door de coronacrisis. Ook de trage voortgang van de formatie leek roet in het eten te gooien.
  • Vorig jaar twijfelden onderzoekers nog over de noodzaak om uit te wijken naar de nieuwe luchthaven, vanwege een gebrek aan schaarste op Schiphol.

Dick Benschop, president-directeur van luchthaven Schiphol, gaat ervan uit dat Lelystad Airport gewoon opengaat. Dat zei hij in tv-programma Buitenhof.

Volgens Benschop is het logisch dat een nieuw kabinet dat besluit zal nemen, omdat het “in lijn ligt met voorgaande besluitvorming”.

De opening van Lelystad was door de coronacrisis al uitgesteld naar november dit jaar en leek eerder door de trage voortgang van de formatie al verdere vertraging op te lopen.

Benschop denkt ook dat het aantal vliegbewegingen van voor corona weer terugkomt, waardoor Lelystad nodig zal zijn.

Vorig jaar twijfelden onderzoekers nog over de noodzaak om uit te wijken naar de nieuwe luchthaven. Door de pandemie was er namelijk geen sprake meer van schaarste op Schiphol.

Lees ook: Onderzoekers twijfelen of de opening van Lelystad Airport wel zin heeft – door corona is er geen schaarste meer op Schiphol

Daarnaast is volgens de topman de combinatie tussen Lelystad, dat onderdeel van Schiphol Group is, en Schiphol belangrijk voor het internationaal verbinden van het bedrijfsleven.

In het vorige regeerakkoord was afgesproken dat Lelystad vakantievluchten gaat overnemen van Schiphol, dat daardoor meer ruimte krijgt zich te ontwikkelen als internationaal knooppunt. Daardoor wordt de verdeling van het vliegverkeer beter, zei Benschop.

Focus op duurzaamheid

De Schiphol-topman gaat er ook van uit dat er in de toekomst een verplichting komt voor het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen.

Volgens milieuorganisaties is Schiphol een van de grootste vervuilers van Nederland. Benschop denkt dat in 2030 14 procent van de brandstoffen die Schiphol gebruikt duurzaam kunnen zijn.

Hij denkt dat het koppelen van de ontwikkelingen op het gebied van duurzame brandstoffen met de luchtvaart nieuwe banen op kan leveren. "Er worden al fabrieken gebouwd in Rotterdam en Delfzijl voor duurzame brandstoffen", aldus de topman.

"Het enige perspectief dat aanvaardbaar is, is grote stappen zetten in de duurzaamheid. Ik denk dat dat mogelijk is, en dat zal ook een voorwaarde zijn voor de mogelijkheden van Schiphol in de toekomst."

Om de klimaatdoelen in 2050 te halen is volgens Benschop ook innovatie en een nationaal onderzoeks- en ontwikkelprogramma voor elektrisch vliegen en waterstof nodig. "We zullen alles nodig hebben."

LEES OOK: Lelystad Airport gaat pas eind 2021 open vanwege de coronacrisis, maar het kabinet heeft ook fouten gemaakt met de stikstofberekeningen